„Syryjski Ekspress.”
Witam Państwa.
Rosyjskie transporty broni drogą morską są objęte sankcjami jednak Kreml łamie wszelkie zakazy a do tego do ochrony swoich statków handlowych stosuje eskortę złożoną z okrętów wojennych
Przykładem jest statek „handlowy” SPARTA IV który wypłynął z Bałtijska w „okolicach” 25.03.2024 żeby przypłynąć do syryjskiego portu Tartus z transportem broni co widać na najnowszych zdjęciach satelitarnych udostępnionych przez analityka @MT_Anderson w dniu dzisiejszym / 5.05.2024 /
„MED SEA FLOTILLA (4 May 2024). About as full as I’ve seen it. Sparta IV has arrived & lives up to her name as a 'weapons runner’ I see what is likely 2x towed artillery & 13x vehicles on the pier with another 8x vehicles & 1x artillery waiting to be unloaded„…
Rosyjski statek handlowy „SPARTA IV ” należy do flotylli tzw „statków widm” którą stworzył były wiceminister obrony Timur Iwanow. Ich historię przedstawia krótka poniższa analiza.
Chemikaliowiec Yaz, jeden z objętych sankcjami statków, który ma związek z Iwanowem (zdjęcie dzięki uprzejmości Transpetrochart)
Timur Wadimowicz Iwanow, były wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej, przebywa w areszcie rosyjskim pod zarzutem przekupstwa i zdrady stanu. Był uważany za jedną z dziesięciu najbardziej wpływowych osób w reżimie Putina i „człowieka Szojgu” i jest podejrzewany o udział w nielegalnym handlu i czerpanie zysków z wojny na Ukrainie.
Timur Iwanow urodził się w Moskwie (1975) i jest objęty sankcjami przez Stany Zjednoczone i kraje europejskie. Był prawdopodobnie jednym z głównych architektów rosyjskiej „floty widmo” dla logistyki wojskowej, w tym Sparty IV, Sparty II, Ursa Major i Pizna, wszystkich objętych sankcjami. Według doniesień okręty te przewoziły S-300 (systemy rakietowe ziemia-powietrze dalekiego zasięgu), artylerię (działa polowe M-46 kalibru 130 mm, działa przeciwlotnicze S-60) i KAMAZ-5350.
Ivanov jest bezpośrednio powiązany z tą flotą poprzez OBL-Shipping LLC, spółkę zależną Oboronlogistics. Oboronlogistics to wojskowa firma spedycyjno-logistyczna, należąca do rosyjskiego Ministerstwa Obrony i zdolna do „operacji specjalnych”. OBL-Shipping LLC ma wiele powiązań z Główną Dyrekcją ds. Zakwaterowania Wojsk JSC, podstawowym węzłem logistycznym rosyjskiego Ministerstwa Obrony. Iwanow był częścią tej organizacji jako były dyrektor generalny i dyrektor. Unia Europejska nałożyła sankcje na Iwanowa za rzekome czerpanie korzyści z wojny w Ukrainie.
Sparta IV, Ursa Major i Yaz (IMO 9735323), wraz z innymi powiązanymi jednostkami, są częścią „Floty Widmo” zidentyfikowanej pod kierownictwem rosyjskiego Ministerstwa Obrony i Obornologistyki. Statki te są eskortowane przez okręty wojskowe niemal od początku ich nielegalnych operacji. Prawdopodobnie zostali jednak zatrzymani w ramach domniemanej misji przerzutu broni z Tartus (Syria) do Noworosyjska (Rosja). Nie jest jasne, czy statki zostały zatrzymane przez ukraińskie drony morskie, czy też zostały przeklasyfikowane przez władze tureckie na jednostki pomocnicze i zakazane w tranzycie przez Bosfor. Statki te przemieszczają się obecnie z Tartus do portów na Morzu Bałtyckim (Kaliningrad), jak niedawno zarejestrowano.
Obecnie wobec Iwanowa toczy się śledztwo w sprawie łapówkarstwa. Raporty wskazują, że „Iwanow został oskarżony na podstawie części 6 art. 290 kodeksu karnego (przyjęcie łapówki na szczególnie dużą skalę)”. Poinformowano, że funkcjonariusze FSB prowadzą śledztwa na terytorium Krasnodaru i Stawropola (Rosja).
Rosyjski urzędnik powiązany z „Flotą Widmo” został oskarżony o zdradę (maritime-executive.com)
Analiza zaczyna się od przedstawienia rosyjskiej firmy która stoi za tym nielegalnym procederem naruszającym nałożone sankcje. W swojej reklamie nawet nie kryją się specjalnie z tym że realizują transporty wojskowe drogą morską .
Sp .z oo „Oboronlogistics powstała w strukturze Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej w 2011 r. Od 2015 roku Oboronlogistics Sp. z o.o. pracuje w strukturze kompleksu wojskowo-budowlanego Ministerstwa Obrony Rosji. Głównym celem firmy jest zagwarantowanie potrzeb Ministerstwa Obrony Rosji w zakresie transportu, magazynowania i produkcji towarów wojskowych i specjalnego przeznaczenia. Jednocześnie kierownictwo Ministerstwa Obrony Rosji postawiło przed kierownictwem firmy zadanie dywersyfikacji działalności poprzez efektywną pracę na cywilnym rynku usług transportowych i logistycznych. Od 2015 roku Grupa Kapitałowa Oboronlogistics rozrosła się do dużej i efektywnej struktury biznesowej, marka Oboronlogistics stała się symbolem aktywnego i odnoszącego sukcesy gracza na rosyjskim rynku usług transportowo-logistycznych, a sama firma stała się zauważalnym uczestnikiem społeczności zawodowej. Firma z powodzeniem działa i dynamicznie zwiększa zakres swojej działalności na rynku przewozów ładunków w segmentach transportu morskiego, lotniczego i lądowego, a także logistyki magazynowej.
„Oboronlogistics” Sp. z o.o. (obl.ru)
Aby zobaczyć jak Rosja łamie międzynarodowe konwencje ,nałożone sankcje zobaczmy jak to wygląda w praktyce na przykładzie jednego z wyżej wymienionych statków handlowych.
To statek „SPARTA IV”
Rosja wycofała się w lipcu ze współpracy w ramach Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej ONZ, rzekomo wychodząc z założenia, że Ukraina może użyć statków cywilnych do transportu zachodniej broni do strefy konfliktu, co Rosja robi od pierwszych dni wojny, co ilustruje przypadek statku handlowego Sparta IV.
Kilka miesięcy po ukraińskiej kontrofensywie i po buncie Wagnera Rosja wycofała się z Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej po drugim udanym ukraińskim ataku na Most Kerczeński. Pomimo głównego nurtu narracji o lądocentrycznym charakterze konfliktu, Morze Czarne jest jednym z najbardziej strategicznych obszarów wojny.
Czarnomorska inicjatywa zbożowa
19 lipca 2023 r. Rosja zapowiedziała, że „rozważy wszystkie statki wpływające do ukraińskich portów jako potencjalnych przewoźników ładunków wojskowych„. Decyzję tę można tłumaczyć aktem odwetu za ukraińskie bombardowanie Mostu Krymskiego. Reżim Putina prawdopodobnie zawiesił Czarnomorską Inicjatywę Zbożową jako środek nacisku geopolitycznego.
Chociaż Ankara nie jest ściśle geograficznie położona między Ukrainą a Rosją, znajduje się pomiędzy ich ruchami drogowymi na morzu. Ale morze jest zawsze projekcją lądu, a wraz z nim wszystkich potęg politycznych i geopolitycznych. Turcja nadal postrzega Morze Czarne i Cieśninę Bosfor jako chip, który można wykorzystać w razie potrzeby. W pierwszych dniach wojny rząd turecki oficjalnie nie zamknął Bosforu (nawet dla okrętów wojennych).
Prezydent Recep Tayyip Erdoğan próbował skłonić Rosję i Ukrainę do rozmów, ponieważ obie strony muszą przestrzegać warunków wolności żeglugi na morzu, przynajmniej wtedy, gdy statki muszą przepływać przez Bosfor – cieśninę, którą Turcja zamknęła dla okrętów wojennych, ograniczając w ten sposób zdolność Rosji do przerzucania okrętów wojskowych z innych flot na Morze Czarne. Ponieważ Ukraina nie ma znaczącej marynarki wojennej, jest to bardziej dotkliwe dla Rosji, uniemożliwiając jej wprowadzenie dodatkowej siły ognia morskiego do regionu konfliktu.
Morze Czarne
Rosja od początku wojny próbowała przejąć kontrolę nad Morzem Czarnym, ale nie odniosła większych sukcesów, czego dowodem było zatopienie Moskwy i odzyskanie przez Ukraińców Wyspy Węży. Od tego czasu Rosja zmieniła swoje podejście taktycznie, ale nie strategicznie.
Z taktycznego punktu widzenia rosyjska potęga morska ograniczała się głównie do operacji wsparcia uderzeniowego lub wystrzeliwania rakiet przeciwko celom lądowym – co najważniejsze, ograniczenie przez Turcję okrętów wojennych znacznie zmniejsza zdolność Rosji do wykorzystania większej siły ognia morskiego. Co więcej, rosyjskie wojsko próbowało stworzyć przyczółek na Krymie i wzmocnić port w Sewastopolu, który został trafiony kilkoma atakami ukraińskich dronów, w tym stosunkowo nowymi „dronami morskimi„. Drony te dotarły aż do Noworosyjska, kluczowego węzła rosyjskiej logistyki wojskowej i cywilnej na Morzu Czarnym za Sewastopolem. Ukraińska taktyka przypomina wojnę partyzancką na morzu, ale wystarczyła, by wymusić ostrożność w rosyjskich operacjach na morzu.
Taktyka ta ma jednak swoje ograniczenia. Rosja wciąż ma możliwość kształtowania losów Morza Czarnego, a Turcja jest głównym czynnikiem ograniczającym na poziomie strategicznym. Turcja już zamknęła Bosfor dla okrętów wojskowych, ale może zrobić więcej, aby ograniczyć niektóre specjalne rosyjskie statki i ich ładunki, które nadal przepływają przez Morze Czarne, takie jak Sparta IV, Sparta II, Piżma i Wielka Niedźwiedzica.1 Są to wszystkie statki objęte sankcjami, których Turcja do tej pory prawdopodobnie odmówiła zakazu.
Po pierwsze, narrację polityczną Kremla kształtuje potrzeba ukazania się jako pełnoprawny partner dla wszystkich państw zainteresowanych relacjami z Rosją. Na przykład, nawet po nasileniu się ostatnich działań wojskowych wzdłuż ukraińskiego wybrzeża i ukraińskim uderzeniu na most Krymski, rosyjscy touroperatorzy nie odwołali ruchu turystycznego w regionie. Rosja przedstawiała się jako normalny kraj, który prowadzi biznes jak zwykle i jest gotowy do ponownego otwarcia wszystkich kanałów gospodarczych z Zachodem. Jest to szczególnie widoczne w przypadku objętego sankcjami właściciela Sparty IV, Oboronlogistics [co tłumaczy się jako „logistyka wojskowa”] LCC. Strona internetowa firmy stara się przekazać poczucie normalności i rzadko wspomina o wojnie.
Po drugie, strategiczne znaczenie Morza Czarnego to przede wszystkim jego wartość logistyczna. Podczas gdy rosyjscy logistycy wojskowi preferują koleje i mają wokół nich zorganizowane specjalne brygady, brygady te zmagały się z trudnościami w pierwszych dniach inwazji na Ukrainę i mogą przewieźć tylko niewielki ułamek pojemności statku takiego jak Sparta IV. Co więcej, „każdy batalion może podobno przewieźć 1870 ton ładunku (1190 ton ładunku suchego, 680 ton płynu)”, podczas gdy Sparta IV może przewieźć do 630 jednostek ekwiwalentu dwudziestu stóp (TEU lub standardowych kontenerów morskich).1
Co więcej, geografia okupowanych terytoriów południowej Ukrainy i jej linii kolejowych naraża rosyjską logistykę na ciągłe ryzyko ataku, ponieważ istnieje tylko jeden główny dojazd kolejowy, który może zostać zaatakowany w dwóch punktach (najważniejszy jest most Krymski). Ruch wewnątrzliniowy jest możliwy tylko między liniami kolejowymi, punktami postojowymi i samochodami ciężarowymi, które są łatwo namierzane przez ukraińskie systemy.
Statki towarowe
Statki są głównym sposobem transportu ciężkich ładunków z odległych miejsc, a Rosja jest dużym krajem. Co więcej, Rosja zaangażowała się w kilka konfliktów za granicą, w tym w Syrii, gdzie od 2015 r. przerzuca ciężki sprzęt wojskowy, w tym ciężarówki i czołgi. Najbliżej linii frontu znajduje się Sewastopol, ale najbardziej aktywnym i bezpiecznym portem jest Noworosyjsk, który posiada obiekty wojskowe i cywilne. Kiedy jednak Turcja skorzystała z porozumienia z Montreux i ograniczyła ruch statków po Bosforze, Rosja została poważnie ograniczona w przemieszczaniu okrętów wojskowych i pomocniczych. Mimo to Rosja musi nadal przewozić towary, a być może także materiały wojskowe, z wybrzeży Syrii do Rosji. Rzemiosło rozwijane przez kilka statków kontrolowanych przez Oboronlogistics LLC pokazuje, jak gra się w tę grę.
Oboronlogistics LLC została objęta sankcjami przez Wielką Brytanię, Stany Zjednoczone, Kanadę, Australię i Ukrainę za udzielanie wsparcia logistycznego inwazjom Rosji na Ukrainę w 2014 i 2022 roku. Ponadto Oboronlogistics Sp. z o.o. nie ukrywa swoich powiązań z rosyjskim Ministerstwem Obrony; Na jego stronie internetowej wyraźnie to zaznaczono. Na stronie wspomniano również o „licencji firmy na prowadzenie prac związanych z wykorzystaniem informacji stanowiących tajemnicę państwową”, sugerując charakter działalności prowadzonej przez Spartę IV i pozostałą flotę Oboronlogistics LLC, w skład której wchodzą Sparta, Sparta II, Piżma i Wielka Niedźwiedzica.
OBL-Shipping LLC jest spółką zależną Oboronlogistics i jest wymieniony jako kierownik techniczny Sparta IV. Dyrektorem generalnym i dyrektorem OBL-Shipping LLC jest Timur Vadimovich Ivanov, wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej, uważany za „odpowiedzialnego za zakup towarów wojskowych i budowę obiektów wojskowych. Zajmuje dziesiąte miejsce w ogólnej hierarchii rosyjskiego dowództwa wojskowego”. UE nałożyła sankcje na Iwanowa za rzekome czerpanie korzyści z wojny w Ukrainie.
Sparta IV to drobnicowiec pływający pod rosyjską banderą, o wyporności 8 870 ton, mierzący 122 metry długości i 20 metrów szerokości, zdolny do poruszania się z prędkością do 14 węzłów. Układ statku można zobaczyć na wielu komercyjnych i wysokiej rozdzielczości zdjęciach satelitarnych statku w porcie Tartus w Syrii w lutym i lipcu 2023 roku. Niedawny raport opublikowany przez Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych przekonująco wykazał, że okręt jest aktywny i przewozi sprzęt wojskowy.
Konstrukcja i pojemność Sparty IV sprawiają, że jest to doskonały okręt tranzytowy dla dużych materiałów wojskowych, w tym czołgów. Statek jest wyposażony w „dwa dźwigi o udźwigu 55 ton każdy” i „może przewozić 630 TEU, w tym 44 kontenery chłodnicze„. Konkretnie rzecz ujmując, pomiary te oznaczałyby, że Sparta IV mogłaby transportować ciężarówki taktyczne KAMAZ-5350.
Zdjęcia satelitarne o wysokiej rozdzielczości nad Tartusem z 26 lutego 2023 r. wydają się pokazywać 17 pojazdów, z których niektóre mają wymiary (około 8 metrów długości i 2,5 metra szerokości) zgodne z wymiarami KAMAZ-5350.3
Oboronlogistics Sp. z o.o. zajmuje się również transportem drogowym i wykorzystuje KAMAZ-6560. Sparta IV jest podobno spokrewniona z innym okrętem o nazwie Sparta II, który przenosił system obrony powietrznej S-300. Jest to precedens dla podobnego statku o podobnej strukturze własności.
Wymowny jest również sposób życia Sparty IV. Okręt wypłynąłby z portu wojskowego w Noworosyjsku przed zbliżeniem się do syryjskich wód terytorialnych, gdzie zaprzestałby transmisji w systemie automatycznej identyfikacji (AIS).5 Następnie miał przybyć do rosyjskiej bazy morskiej w Tartus, prawdopodobnie rozładowując sprzęt i ponownie wyruszając w rejs, ponownie uruchamiając transmisje AIS, gdy znajdował się poza wodami syryjskimi, zanim wrócił do portu wojskowego w Noworosyjsku, gdzie jego ładunek został rozładowany.6
Transmisje AIS Sparty IV od 1 stycznia do 21 lipca 2023 r. ujawniły, że okręt wykonał kilka tranzytów według tego samego schematu między rosyjskimi bazami morskimi w Noworosyjsku i Tartus. Zdjęcia satelitarne o wysokiej rozdzielczości dostarczone przez Planet Labs pokazują statek w Noworosyjsku 15 lipca 2023 roku. Wydaje się to wskazywać na to, że Sparta IV przywiozła z Tartus do Noworosyjska inny sprzęt wojskowy.
Turecki analityk zwrócił w zeszłym roku uwagę, że „Rosja narusza ducha Montreux, używając cywilnych statków do prowadzenia wojny”. Nadal to robi i można to zatrzymać. Operacje Sparty IV są przykładem tego, jak Moskwa wykorzystuje to, co wydaje się być cywilnymi statkami handlowymi, aby rozwiązać swoje wojenne problemy logistyczne. Społeczność międzynarodowa jest świadoma działalności Oboronlogistics, a kilka krajów nałożyło sankcje na firmę. Nadszedł czas, aby władze znalazły właściwy sposób na zakłócenie i ewentualne zamknięcie rosyjskich wojskowych operacji logistycznych w Cieśninach Tureckich i na Morzu Czarnym.
https://www.usni.org/magazines/proceedings/2023/september/russia-violating-montreux-conventio
Dzięki pracy wielu analityków OSINT jest możliwa analiza satelitarna tras realizowanych przez rosyjski statek „SPARTA IV „
27.01.2024.
Noworosyjsk ./ Novorossiysk /
Na powyższym zdjęciu satelitarnym widzimy zacumowany w Noworosyjsku statek handlowy „SPARTA IV„
10.02.2024.
„Sparta IV ” płynie do syryjskiego portu Tartus. Poniżej widzimy go zbliżającego się do Cieśniny Bosfor.
2 statki towarowe / „Sparta IV” i 1 tankowiec / „YAZ” przewożące do tej pory broń i ropę na front rosyjski na Ukrainę, płyną na zachód na południe od Krety. Miejsce docelowe Sankt Petersburg. Ślady wskazują na ostatni port Tartus w Syrii.
Tankowiec „YAZ” który z Noworosyjska płynął razem z „Sparta IV ” jest widziany 6 .03.2024 r w syryjskim porcie Tartus
Gdzie jest statek „Sparta IV „? Widziany jest na południe od Cypru 29 lutego, a następnie na zachód 5 marca.
Objęte sankcjami rosyjskie statki do przenoszenia broni SPARTA IV i URSA MAJOR zostały DZIŚ zauważone w odległości 9 km od siebie. 63 km na wschód od Malty w kierunku Sankt Petersburga;
AIS: SPARTA IV: 36° 01′ 38.5″ N, 015° 08′ 47.9″ E URSA MAJOR: 36° 02′ 30.5″ N, 015° 02′ 47.1″ E YAZ was at 35° 55′ 09.3″ N, 014° 52′ 40.2″
Trzy rosyjskie transporty wojskowe będą wysyłać swoje ładunki z Syrii przez kraje bałtyckie i cieśniny duńskie. Unikają bardziej bezpośredniej trasy przez Morze Czarne. Pod koniec lutego dwa rosyjskie okręty rządowe dokonały czegoś bardzo niezwykłego. Statek transportowy „Sparta-IV” i tankowiec „Yaz” płynęły z rosyjskiej bazy w Tartus w Syrii w kierunku Morza Czarnego. Statki te są zwykle używane do transportu zasobów wojskowych. „Sparta-IV” była wcześniej wykorzystywana do transportu systemów rakietowych S-300 z Syrii do Rosji, a „Yaz” jest „siostrzanym” okrętem statku „Sig”, który został trafiony przez ukraińskie drony morskie 5 sierpnia 2023 roku. Tym razem jednak, gdy okręty zbliżyły się do Bosforu, cieśniny łączącej Morze Śródziemne z Morzem Czarnym, gwałtownie zawróciły.
Objęty sankcjami statek towarowy „Sparta IV”, należący do SC South, przepływa aż do południowego wejścia do Bosforu w zamiarze tranzytu, ruch zostaje zawieszony z powodu mgły. „Sparta IV” zawraca i kieruje się na Morze Egejskie.
14.03.2024.
Statek „SPARTA IV ” widziany jest obok Gibraltaru..
Statki rozrzucone na dystansie ~45 mil. „Sparta IV” i „Yaz” zostały poddane krótkiej inspekcji wzrokowej na małej łodzi brytyjskiej Royal Navy.
18.03.2024.
Patrząc na trasę rosyjskiego statku towarowego Sparta IV, widać, że decyzja o wykorzystaniu trasy atlantyckiej została podjęta w sposób nieplanowany, gdy statek miał wpłynąć na Morze Czarne a więc transport który miał być dostarczony do Noworosyjska płynie do …
Niezawodna Markus Jonsson…
Statki „Sparta IV”, „Ursa Major” i eskortujące je okręt wojenny „Nieusztraszymyj” wychodzą z cieśnin w towarzystwie dwóch niemieckich jednostek patrolowych” Kustenwache” oraz jednego patrolowego kutra duńskiej Marynarki Wojennej .
O godzinie 06:06 UTC rosyjski okręt marynarki wojennej – holownik ratowniczy klasy Sliva Evgeniy Churov (SB-921) – RMEV – wysłał raport o pogodzie/pozycji wskazujący, że znajdował się na 54,9N 15,8E i płynął na południowy zachód z prędkością 6–10 węzłów. Rosyjskie statki „handlowe „nie są kontrolowane przez duński okręt wojenny i są już na Bałtyku…
22.03.2024 Statek handlowy „SPARTA IV ” jest w Bałtijsku.
25.03.2024.
Port wojenny Bałtijsk . Na zdjęciu satelitarnym widać zacumowany statek „Sparta IV” (IMO: 9743033).
Przez kilka dni grupa badaczy OSINT monitorowała postęp dwóch rosyjskich statków towarowych Sparta IV (IMO: 9743033) i Ursa Major (IMO: 9538892), które opuszczając syryjski port Tartus, zmierzały do Rosji. Dobrze wiadomo, że oba statki pływają między różnymi rosyjskimi portami na Morzu Czarnym a Syrią, prawdopodobnie przewożąc broń przeznaczoną dla wojsk rosyjskich na Bliskim Wschodzie. Za tymi statkami podąża rosyjski tankowiec Yaz (IMO: 9735323). W ostatnim czasie pojawia się sugestia, że przepływ broni odbywa się w odwrotnym kierunku, czyli z Bliskiego Wschodu do Rosji ze względu na rosyjskie potrzeby militarne na Ukrainie. W przeszłości śledziliśmy rosyjskie jednostki wojskowe towarzyszące tym statkom, co stanowi wyraźną wskazówkę, że nie przewoziły one materiałów „cywilnych”. Jednak teraz oba statki zamiast docierać do Rosji szlakiem czarnomorskim, wybierają znacznie dłuższą trasę przez Morze Śródziemne, wpływając na Atlantyk, wydłużając podróż o 2-3 tygodnie. Dlaczego zastosowano tak długą ścieżkę? Najprawdopodobniej nie wynika to z zamiaru Turcji zamknięcia cieśnin dla tych statków (które swoją działalnością naruszają porozumienia z Montreux), ale prawdopodobnie z zagrożenia ze strony ukraińskich dronów morskich, które dziś czynią Morze Czarne niezwykle niebezpiecznym basenem dla statków pływających pod banderą rosyjską.
Znakomita grafika @SynMaxInt
19.04.2024
Rosyjskie statki handlowe wraz z eskortującym je okrętem wojennym ruszają w drogę do syryjskiego portu Tartus…
„Sparta IV” jest widziana na duńskich cieśninach w „towarzystwie” okrętów wojennych …
Portal @WarshipCam – „Russian Navy Project 11540 Neutrashimy-class frigate RFS Neutrashimy (772) northbound under the Storebaelt Bridge in Denmark escorting the Russian cargo vessel Sparta IV – and being met by several Danish Navy vessels including Thetis-class Ocean patrol vessel HDMS Thetis (F357) and Iver Huitfeldt-class frigate HDMS Niels Juel (F363) – April 19, 2024”
22.04.2024
26.04.2024.
29.04.2024.
1.05.2024.
3.05.2024.
Tak na marginesie …
I mimo ogłoszonych sankcji , łamiąc wiele międzynarodowych zakazów oraz przepisów ,tak sobie spokojnie w dniu 5.05 .2024 rosyjski statek „SPARTA IV” przez nikogo nie zatrzymywany -wpłynął do rosyjskiej bazy morskiej w syryjskim porcie Tartus….”syryjski express” będzie nadal realizowany a wszyscy będą zwłaszcza na Ukraini ,żyli długo i szczęśliwie.
Nie będzie komentarza choć powinien być ale nie z mojej strony. Dziękuję Państwu za uwagę.
You must be logged in to post a comment.